چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

فهرست مطلب

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟ ما سال هاست که از انواع کابل فیبر نوری در آزمایشگاه ها و مراکز داده استفاده می کنیم. مخلوط کردن فیبرهای چند حالته 50/125 و 62.5/125 یا فیبرهای تک حالته برای یک عقربه سبز غیرمعمول نیست، به غیر از کابل های چند فیبر که ممکن است از ده ها و صدها فیبر تشکیل شده باشد. خوشبختانه، سیستم هایی برای رسیدگی به این مسائل ساخته شده اند، مانند EIA/TIA-598 که شناخته شده ترین سیستم در سراسر جهان است. این شامل کد رنگ فیبر برای انواع و تعداد کابل های فیبر نوری مختلف است. این کدهای رنگی کابل فیبر نوری به ما کمک می کند تا کابل فیبر نوری را از روی ژاکت، بافر، لوله، کانکتور و غیره تشخیص دهیم.

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

 

کد رنگ ژاکت بیرونی

ژاکت های بیرونی رنگی یا چاپ ممکن است در کابل های فیبر بیرونی کارخانه و محل استفاده شود، به عنوان مثال، کابل های توزیع فیبر، سیم های پچ فیبر نوری، و غیره. در EIA/TIA-598، کد رنگ فیبر، کدهای رنگ ژاکت را برای انواع مختلف فیبر مشخص می کند. بنابراین برای کابل فیبر نوری که فقط یک نوع فیبر دارد، به راحتی می‌توانیم آن را از روی رنگ ژاکت تشخیص دهیم. مگر اینکه در غیر این صورت مشخص شده باشد، روکش بیرونی کابل محل حاوی بیش از یک نوع فیبر باید از یک افسانه چاپی برای شناسایی مقادیر و انواع الیاف درون کابل استفاده کند، به عنوان مثال “12 Fiber 8 x 50/125, 4 x 62.5/125. ” در اینجا کدهای رنگ ژاکت برای انواع مختلف فیبر آمده است:

مطالعه کنید :  برد فیبر نوری چقدر است؟

 

Fiber Type Color Code
Non-military Applications Military Applications Suggested Print Nomenclature
OM1 62.5/125µm Multimode Orange Slate 62.5/125
OM2 50/125µm Multimode Orange Orange 50/125
OM3 50/125 µm (850 nm Laser-Optimized) Multimode Aqua Undefined 850 LO 50/125
OM4 50/125µm (850 nm Laser-Optimized) Multimode Aqua/Violet Undefined 850 LO 50/125
100/140µm Multimode Orange Green 100/140
OS1/OS2 Single Mode Yellow Yellow SM/NZDS, SM
Polarization Maintaining Single Mode Blue Undefined Undefined

علاوه بر رنگ های ژاکت مشخص شده در استاندارد کد رنگ فیبر، اگر چاپ روی ژاکت بیرونی بتواند طبقه بندی الیاف را مشخص کند، ممکن است از رنگ های دیگری نیز استفاده شود. چنین رنگ هایی باید بین سازنده و کاربر توافق شود.

 

کد رنگ فیبر سازمانی کابل داخلی

در داخل یک کابل چند فیبر، فیبرهای جداگانه با کد رنگ فیبر نیز مطابقت دارند. آنها اغلب با پوشش های رنگی، بافرها یا لوله های روی هر فیبر از یکدیگر متمایز می شوند. طبق EIA/TIA-598، فیبرهای داخلی در یک گروه 12 تایی کد رنگی دارند و در جهت عقربه های ساعت شمارش می شوند.

 

نوع فیبر کد رنگ
برنامه های غیر نظامی برنامه های کاربردی نظامی نامگذاری چاپی پیشنهادی
چند حالته OM1 62.5/125μm نارنجی سنگ لوح 62.5/125
چند حالته OM2 50/125μm نارنجی نارنجی 50/125
چند حالته OM3 50/125 میکرومتر (850 نانومتر بهینه شده با لیزر) آبی تعریف نشده 850 LO 50/125
چند حالته OM4 50/125μm (850 نانومتر بهینه شده با لیزر) آبی/بنفش تعریف نشده 850 LO 50/125
چند حالته 100/140μm نارنجی سبز 100/140
OS1/OS2 حالت تک رنگ زرد رنگ زرد SM/NZDS، SM
پلاریزاسیون حفظ حالت تک آبی تعریف نشده تعریف نشده
مطالعه کنید :  آدرس IP چیست؟

علاوه بر رنگ های ژاکت مشخص شده در استاندارد کد رنگ فیبر، اگر چاپ روی ژاکت بیرونی بتواند طبقه بندی الیاف را مشخص کند، ممکن است از رنگ های دیگری نیز استفاده شود. چنین رنگ هایی باید بین سازنده و کاربر توافق شود.

کد رنگ فیبر سازمانی کابل داخلی

در داخل یک کابل چند فیبر، فیبرهای جداگانه با کد رنگ فیبر نیز مطابقت دارند. آنها اغلب با پوشش های رنگی، بافرها یا لوله های روی هر فیبر از یکدیگر متمایز می شوند. طبق EIA/TIA-598، فیبرهای داخلی در یک گروه 12 تایی کد رنگی دارند و در جهت عقربه های ساعت شمارش می شوند

 

تشخیص کد رنگ فیبر

 

شکل 2: جهت شمارش یک گروه 12 تایی.

برای کابل های چند فیبر دو حالت وجود دارد:

برای کابل هایی که از چندین لوله بافر تشکیل شده اند که هر کدام دارای 12 رشته یا کمتر است، هر لوله با کد رنگ فیبر یکسان شماره گذاری یا رنگ می شود، به عنوان مثال، لوله اول آبی، دوم نارنجی و غیره است.

برای کابل هایی که از بیش از 12 رشته تشکیل شده اند، کد رنگ کابل فیبر نوری تکرار می شود. هر گروه از 12 الیاف با ابزار دیگری شناسایی می شود. به عنوان مثال، 24 گروه رشته ای با کد رنگ فیبر با مقداری تغییر تکرار می شوند، به عنوان مثال، گروه اول از 12 رشته رنگ های ثابت و گروه دوم یک رنگ ثابت با یک نوار یا برخی از علائم شناسایی دیگر هستند.

ترتیب رنگ برای الیاف داخلی به شرح زیر است

مطالعه کنید :  برندهای تولید کننده کابل شبکه

چگونه کد رنگ فیبر را شناسایی کنیم؟

 

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

چگونه کد رنگ کابل فیبر نوری را شناسایی کنیم؟

 

کد رنگ رابط

کانکتورها نیز بخشی از کد رنگ فیبر هستند. از آنجایی که فیبرهای انتهایی سبک های مختلف پولیش وجود دارد، کانکتورهای جامپرهای فیبر و آداپتورهای جفت برای شناسایی دارای کد رنگی هستند. با این حال، ظهور کانکتورهای فلزی مانند FC و ST کدگذاری رنگ کانکتورها را دشوار کرده است، بنابراین از چکمه‌های رنگی ضد فشار نیز استفاده می‌شود. رنگ چکمه ممکن است در بین تولید کنندگان متفاوت باشد

انواع فیبر سبک لهستانی بدنه اتصال دهنده آداپتور رفع فشار/جفت گیری
OM1 62.5/125 UPC بژ/خاکستری بژ/خاکستری
OM2 50/125 UPC مشکی مشکی
لیزر OM3/OM4 50/125 بهینه شده است UPC آبی آبی
حالت تک UPC آبی آبی
حالت تک APC سبز سبز

نتیجه

کد رنگ کابل فیبر نوری سیستمی است که به ما کمک می کند تا انواع فیبر را به صورت بصری از فیبر ژاکت رنگی، کانکتور فیبر، بوت فیبر و غیره تشخیص دهیم. کد رنگی فیبر نوری برای مهندسین فیبر نوری در حین اتصال نیز کاربردی است، زیرا فیبرهای رنگارنگ نیز کمک می کنند. از تداوم کدهای رنگ در طول یک کابل اطمینان حاصل کنید. بنابراین، کدگذاری رنگ کابل فیبر برای ارتباطات فیبر نوری مانند کدگذاری جفت رنگ پیچ خورده به سیستم های سیم کشی مسی ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه