انواع کانکتور فیبر نوری

فهرست مطلب

انواع کانکتور فیبر نوری

کانکتور فیبر نوری که در انواع مختلف عرضه می‌شود، به عنوان یک اجزای مهم برای کابل فیبر نوری مورد نظر قرار می‌گیرد. به طور کلی، انواع مختلف کانکتورهای کابل فیبر نوری می‌توانند براساس استانداردهای مختلفی مانند استاندارد، تعداد تار فیبر، حالت فیبر (SM or MM)، روش انتقال، رسانه انتقال، طول بوت، نوع پولیش و روش Termination و غیره دسته‌بندی شوند. برای دسته‌بندی انواع کانکتورهای فیبری، این مقاله را دنبال کنید.

 

کانکتورهای فیبر نوری با پنل آداپتور اتصال می‌یابند انواع کانکتورهای فیبر نوری مانند کانکتورهای LC/SC/MTP/MPO/ST در هنگام اتصال به پنل آداپتور نیاز دارند. کابل‌های فیبری با این انواع کانکتورهای نوری معمولاً در مراکز داده، اتاق‌های تلکام، شبکه‌های شرکتی و غیره استفاده می شوند.

 

کانکتور فیبر نوری LC

یک اتصال دهنده شفاف (LC)، به عنوان یک کانکتور SFF (فاکتور فرم کوچک)، دارای یک فرول 1.25 میلی متری است. طراحی ردپای کوچک به این کانکتورهای فیبر نوری محبوبیت زیادی در دیتاکام می دهد و آنها را برای برنامه های با تراکم بالا ایده آل تر می کند. امروزه بسیاری تمایل دارند به سمت کابل کشی با راندمان بالا با اتصالات فیبر LC حرکت کنند. کانکتور فیبر نوری LC رایج ترین کانکتور در حال حاضر در نظر گرفته می شود.

 

کانکتور فیبر نوری SC

کانکتور فیبر SC اولین کانکتوری بود که برای استاندارد TIA-568 انتخاب شد و یک کانکتور گیره دار است که با یک حرکت فشار کشش ساده قفل می شود. “SC” مخفف “Square Connector” به دلیل بدنه اتصال “مربع شکل” است. از یک فرول 2.5 میلی متری استفاده می کند که دو برابر اندازه کانکتور LC قبلی است. کانکتور فیبر نوری SC برای دیتاکام و برنامه های مخابراتی از جمله شبکه های نوری نقطه به نقطه و غیره مناسب است. به دلیل عملکرد عالی، کانکتور فیبر نوری SC دومین کانکتور رایج برای کاربردهای حفظ پلاریزاسیون است.

مطالعه کنید :  چرا نباید کابل شبکه را بیشتر از ۱۰۰ متر کشید

کانکتور فیبر نوری MTP/MPO

بر خلاف دو کانکتور فیبر نوری قبلی، کانکتور فیبر MTP/MPO یک کانکتور چند فیبر و بزرگتر از سایر کانکتورها است که فیبرهای 12 تا 24 فیبر را در یک فرول مستطیل شکل ترکیب می کند. اغلب در اتصالات موازی نوری با پهنای باند بالا 40G و 100G استفاده می شود. کانکتورهای فیبر MTP/MPO به دلیل کلید بالا و پایین، مشکلات نر و ماده پیچیده هستند.

 

کانکتور فیبر نوری ST

کانکتور فیبر نوری ST (نوک مستقیم) مدت کوتاهی پس از ورود نوع FC توسط AT&T ایجاد و مجوز آن را دریافت کرد. کانکتور نوری ST فیبر را با یک فرول 2.5 میلی‌متری سرامیکی و فنری نگه می‌دارد که با پایه سرنیزه نیمه چرخشی در جای خود باقی می‌ماند. آنها معمولاً در برنامه های کاربردی مسافت دور و کوتاه مانند پردیس ها و کاربردهای فیبر چند حالته ساختمانی، محیط های شبکه شرکتی و همچنین کاربردهای نظامی استفاده می شوند.

 

کانکتور فیبر نوری FC

“FC” به رابط Ferrule اشاره دارد. کانکتور فیبر نوری FC اولین کانکتور فیبر نوری بود که از فرول سرامیکی استفاده کرد. برخلاف کانکتور SC و LC با بدنه پلاستیکی، از یک اتصال پیچ گرد ساخته شده از فولاد نیکل اندود یا ضد زنگ استفاده می کند. صفحه انتهایی کانکتور فیبر نوری FC برای قرار دادن صحیح به یک کلید هم ترازی متکی است و سپس با استفاده از کولت رزوه ای در آداپتور/جک محکم می شود. علیرغم پیچیدگی اضافی در ساخت و نصب، کانکتورهای FC هنوز هم امکان انتخاب در ابزار دقیق مانند OTDR و همچنین انتخاب فیبر تک حالت را فراهم می‌کنند. در ابتدا برای دیتاکام و برنامه های مخابراتی در نظر گرفته شده بود اما از زمان معرفی کانکتورهای فیبر نوری SC و LC کمتر مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از هر دو کانکتور ST و FC در سال های اخیر کاهش یافته است.

مطالعه کنید :  تست انواع کابل‌های شبکه

پنج کانکتور فیبر نوری فوق پرکاربردترین کانکتورها هستند که بر اساس محبوبیت آنها از گسترده تا معمولی معرفی شده اند. شکل زیر سبک های مختلف اتصال دهنده را نشان می دهد:

انواع کانکتور فیبر نوری

انواع کانکتور فیبر نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه