تفاوت ماژول فیبر نوری SFP و مبدل فیبر نوری (Media Convertor)

فهرست مطلب

ماژول فیبر نوری

تفاوت ماژول فیبر نوری SFP و مبدل فیبر نوری (Media Convertor)

ماژول SFP یک فرستنده نوری با قابلیت اتصال آنی (hot-pluggable)است که برای اتصال سوئیچ های شبکه استفاده می شود. سیگنال های الکتریکی را به سیگنال های نوری و بالعکس تبدیل می کند. برای ماژول SFP 1G، فرستنده‌های فیبر SFP و RJ45 وجود دارد. ماژول فیبر SFP می تواند استانداردهای SONET، Gigabit Ethernet، Fiber Channel و سایر استانداردهای ارتباطی را پشتیبانی کند. این نوع SFP از کابل‌های پچ فیبر برای انتقال و دریافت داده استفاده می‌کند، در حالی که فرستنده گیرنده RJ45 از طریق کابل‌های اترنت مانند کابل‌های Cat5e، Cat6 استفاده می کند.

مبدل های رسانه یا مدیا کانورتورها سیگنال های داده را از یک رسانه دریافت کرده و به رسانه دیگر منتقل می کنند. دو نوع تبدیل وجود دارد: مس به فیبر و فیبر به فیبر. مبدل های رسانه ای مس به فیبر زمانی استفاده می شوند که فاصله انتقال پورت های مسی از طریق کابل فیبر نوری افزایش یابد. برای مبدل رسانه فیبر به فیبر، آنها نه تنها از تبدیل بین فیبر چند حالته و فیبر تک حالته بلکه از یک پیوند فیبر دوگانه و فیبر تک با استفاده از جریان دو جهته (BIDI) پشتیبانی می‌کنند. تبدیل بین طول موج های مختلف را می توان توسط برخی از مبدل های فیبر به فیبر نیز به دست آورد.

ماژول فیبر نوری

تفاوت ماژول فیبر نوری و مدیا کانورتور

ماژول SFP در مقابل مبدل رسانه: تفاوت ها چیست؟

واضح است که ماژول SFP ماژول ها یا لوازم جانبی کاربردی هستند. آنها به عنوان وسایل غیرفعال عمل می کنند که نمی توانند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند. ماژول‌های فیبر نوری SFP معمولاً در سوئیچ‌های شبکه یا سایر دستگاه‌های دارای اسلات SFP قرار میگیرند و با تجهیزات مشابه تغذیه می‌شوند. سپس، این ماژول‌های SFP تبدیل بین برق و فیبر را توسط کابل‌های پچ کرد فیبر نوری انجام می‌دهند، و گاهی اوقات اگر فرستنده‌های گیرنده RJ45 مستقر شده باشند، از کابل اترنت استفاده می‌کنند. در حالی که مبدل های رسانه ای یا مدیا کانورتور دستگاه های فعال جداگانه هستند و می توانند به تنهایی استفاده شوند. آنها از منبع تغذیه فردی استفاده می کنند.

مطالعه کنید :  فیبر تک حالته چیست ؟ انواع و کاربردها

کاربرد
ماژول‌های فیبر نوری SFP معمولاً در تجهیزات ارتباطی شبکه های نوری مانند سوئیچ‌های شبکه، روترهای اصلی یا سرورها استفاده می‌شوند. همانطور که شکل 1 نشان می دهد، دو ماژول 1G SFP LX به طور جداگانه روی دو سوئیچ شبکه 1G مستقر شده اند. یک کابل فیبر OS2 دو ماژول SFP را برای دستیابی به این پیوند 1G متصل می کند.

ماژول فیبر نوری

هنگامی که کابل اترنت نمی توان استفاده کرد، و باید از فیبر نوری برای افزایش فاصله انتقال استفاده شود، مبدل های رسانه Media Convertor انتخاب مناسبی هستند. همانطور که شکل 2 نشان می دهد، هر مبدل رسانه اترنت گیگابیتی در دو طرف A و B مستقر شده است. سوئیچ سمت A داده ها را از طریق کابل اترنت به مبدل رسانه A تحویل می دهد. این مبدل رسانه مس را به فیبر تبدیل می کند و از یک ماژول فیبر 1G SFP و OS2 استفاده می کند. فیبر برای انتقال داده ها به مبدل B. مبدل رسانه ای B داده ها را توسط ماژول SFP 1G دیگر دریافت می کند و داده ها را نیز از طریق کابل اترنت به سوییچ شبکه سمت B ارسال می کند.

مدیا کانورتور فیبر نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه