تفاوت پورت Uplink با پورت معمولی

فهرست مطلب

فرق آپلینک فیبر با پورت معمولی

تفاوت پورت Uplink با پورت معمولی: آیا می توانم از پورت Uplink به عنوان پورت عادی استفاده کنم؟

وقتی صحبت از سوئیچ شبکه می شود، معمولاً در مورد انواع پورت سوئیچ مانند 24 پورت 10/100/1000 Mbps و 4 پورت SFP+ سوال می کنیم. اگر از سوئیچ های مدیریت شده در شبکه خود استفاده کرده اید، باید با پورت uplink و پورت معمولی آشنا شوید. آیا تفاوتی بین پورت uplink با پورت معمولی وجود دارد؟ آیا می توان از پورت uplink به عنوان پورت استاندارد استفاده کرد یا برعکس؟ این پست به شما کمک می کند تا با پورت معمولی و پورت uplink در سوئیچ های شبکه آشنا شوید.

پورت Uplink در مقابل پورت معمولی: پورت های Uplink  چه هستند؟

برای درک پورت uplink و پورت معمولی، بهتر است ابتدا انواع سوئیچ و انواع پورت های رایج را بدانیم. با توجه به کاربردها، مدل کار اینترنتی سلسله مراتبی را می توان به لایه هسته، لایه توزیع و لایه دسترسی تقسیم کرد. به همین ترتیب سوئیچ هسته (  Core switch)، سوئیچ توزیع  ( distribution switch) و سوئیچ دسترسی  (access switch) وجود دارند که عملکردهای مختلفی را در یک شبکه ارائه می دهند. پورت های سوئیچ شبکه بر اساس عملکردها و پیکربندی های مختلف دارای دو دسته اصلی هستند: پورت uplink و پورت معمولی (پورت downlink). پورت uplink روی سوئیچ معمولاً یک پورت با سرعت بالاتر است که برای اتصال یک دستگاه به سایر دستگاه های با سرعت بالاتر در توپولوژی یا شبکه محلی کوچکتر به یک شبکه بزرگتر استفاده می شود. در حالی که پورت های معمولی صرفاً مجموعه ای از پورت ها هستند که عمدتاً برای انتقال داده های معمولی استفاده می شوند، که از آن ها می توان به پورت RJ45، پورت SFP، پورت SFP+، پورت SFP28، پورت QSFP+ و پورت QSFP28 استفاده کرد. آنها از فیبرها یا کابل های شبکه برای اتصال به شبکه با سرعت های مختلف داده و فواصل انتقال پشتیبانی می کنند.

مطالعه کنید :  تفاوت سوئیچ های مدیریتی با غیر مدیریتی

پورت آپلینک در مقابل پورت معمولی: چه تفاوت هایی با هم دارند؟

یک پورت uplink ظاهراً شبیه هر پورت معمولی دیگری در سوئیچ یا هاب است. علاوه بر این، اتصال پورت uplink در یک سوئیچ به پورت معمولی سوئیچ به گسترش اندازه شبکه کمک می کند. اما در واقع، تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد.

تفاوت پورت آپلینک با پورت معمولی در سوئیچ شبکه

پورت های معمولی و آپلینک روی سوئیچ ها

فرق پورت آپلینک فیبر نوری با پورت معمولی در سوئیچ شبکه

در سوئیچ فیبر، پورت های uplink پهنای باند بیشتری در مقایسه با پورت های معمولی دارند زیرا ترافیک بین لایه های مختلف را جمع می کنند. پورت uplink برای اتصال یک دستگاه به سایر دستگاه های با سرعت بالاتر در توپولوژی یا شبکه محلی کوچکتر به یک شبکه بزرگتر استفاده می شود. به عنوان مثال، سوئیچ لبه “بالا” به سوئیچ مدیریت شده لایه توزیع متصل می شود. اتصالات uplink فیبر بین سوئیچ ها می تواند به افزایش توان عملیاتی و زمان پاسخگویی برنامه هایی که تقاضاهای سنگین تری را در شبکه ایجاد می کنند کمک کند. پیوندهای فیبر 1 گیگابایتی اغلب برای افزایش پهنای باند برای پایگاه داده، ویدیو، صدا و سایر برنامه ها استفاده می شود. این بسیار ساده تر و تمیزتر از استفاده از درگاه مسی معمولی است.

فرق آپلینک فیبر با پورت معمولی

تجمع Uplink در سوئیچ شبکه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه